Coach CoDi: een revolutionaire stap in leren programmeren
In 2020 legden FTRPRF-oprichtster Katelijne Duerinck en UGent-onderzoekers de basis voor een unieke samenwerking met als doel coderen toegankelijker te maken voor kinderen. Ons gezamenlijke project, Coach CoDi, was de start van een totaal nieuwe benadering om te leren programmeren.
Ontwikkeld met de steun van VLAIO, is Coach CoDi de eerste tool die Scratch-oefeningen automatisch kan evalueren, een mijlpaal in het onderwijs. “Het gaat veel verder dan bestaande feedbacktools,” benadrukt UGent-professor Christophe Scholliers.
– Christophe Scholliers
Waarom Coach CoDi belangrijk is?
Coach CoDi is geboren op een edtech-evenement in 2020, waar de visie van Katelijne Duerinck, oprichtster van FutureProof, samenvloeide met die van UGent-onderzoekers. Hun gezamenlijke missie: coderen toegankelijker maken voor kinderen. Drie jaar na deze ontmoeting wordt Coach CoDi reeds in meer dan vijftig Vlaamse scholen ingezet, met het potentieel om wereldwijd uit te breiden.
Wat het belang van CoDi is? Katelijne legt het altijd zo uit: “We willen dat kinderen coderen leuk vinden, zonder ontmoedigd te raken door fouten.” Coach CoDi biedt een oplossing door constructieve feedback en tips te geven, waardoor kinderen zelfredzaam en gemotiveerd blijven.
Wat is er zo revolutionair aan?
Wat Coach CoDi onderscheidt, is zijn vermogen om automatisch en onmiddellijk feedback te geven op Scratch-oefeningen van kinderen. Deze tool is niet alleen in staat om correcte onderdelen en fouten te identificeren, maar ook om kinderen constructieve tips te bieden. Zoals we al eerder schreven minimaliseert dit frustraties en bevordert het zelfredzaamheid en plezier in het coderen, zelfs in drukke klaslokalen.
Belangrijk is dat Coach CoDi erkent dat er meerdere oplossingen mogelijk zijn voor een programmeeruitdaging, vergelijkbaar met hoe er meerdere manieren zijn om een vraag in het Frans te stellen. Dit stimuleert de kinderen dan weer om creatief en kritisch te denken en bevordert hun vermogen om zelfstandig problemen op te lossen. Een belangrijke soft skill in de opvoeding van onze jeugd.
We vervangen de leerkracht niet, die rol verandert gewoon.
De tool dient niet ter vervanging van de leerkracht, maar als een krachtige aanvulling. Door de onmiddellijke feedback worden leerlingen onafhankelijker, waardoor leerkrachten zich kunnen concentreren op het ontwikkelen van computationeel denken bij hun leerlingen. Deze aanpak ondersteunt leerkrachten in hun cruciale rol en maakt het onderwijsproces efficiënter.
De tool verandert de rol van leerkrachten door hen in staat te stellen zich te concentreren op het bevorderen van computationeel denken, terwijl Coach CoDi directe feedback verzorgt. “Dit maakt een persoonlijke benadering en gerichte ondersteuning mogelijk”.
– Christophe Scholliers
Wereldwijde ambities
Met meer dan 100 miljoen kinderen wereldwijd die Scratch gebruiken, heeft Coach CoDi het potentieel om coderingsonderwijs op een ongekende schaal te transformeren. We moeten er blijven naar streven om zoveel mogelijk kinderen de vreugde van programmeren te laten ervaren.
De toekomst van Coach CoDi ziet er veelbelovend uit, met plannen voor internationale uitbreiding en voortdurende verbeteringen om aan de behoeften van een divers lerendenpubliek te voldoen.
De samenwerking tussen FTRPRF en UGent illustreert hoe academisch onderzoek en pedagogische praktijk hand in hand kunnen gaan om daadwerkelijke veranderingen in het klaslokaal te bewerkstelligen. “Dit project brengt theorie en praktijk samen in een levendige leerervaring”.
– Katelijne Duerinck
Interesse?
Voor scholen die geïnteresseerd zijn in het integreren van Coach CoDi in hun lessen, neem je contact op via info@ftrprf.be. De toekomst van het coderingsonderwijs is binnen handbereik, ook in jouw klaslokaal.