• FTRPRFFTRPRFFTRPRF
  • Ontdek
    • Lespakket IT&ME
    • Computationeel denken
    • Lespakket WIJS!
    • Extra’s
    • Leerplatform
    • Eigen lessen
  • Over FTRPRF
    • Methodologie
    • Partnerschappen
    • Bijscholing
    • Team
  • In de kijker
  • Demo
  • Leerplatform
MethodologieMethodologie
PartnerschappenPartnerschappen
BijscholingBijscholing
TeamTeam

Onze methodologie

Communiceren, creatief denken en handelen, digitale geletterdheid, kritisch denken, probleemoplossend denken en handelen, samenwerken, sociale en culturele vaardigheden en zelfregulering; dé vaardigheden van de toekomst! 

Daarom staan de 21th Century Skills centraal in onze lessen. Dit combineren we met het TPACK-model zodat we zeker het technische, het pedagogische en het inhoudelijk luik niet uit het oog verliezen. De Europese Unie kwam op de proppen met het overkoepelend kader ‘DigComEdu’ om de digitale vaardigheden van leerkrachten te ondersteunen. Deze drie modellen vormen de basis van onze didactische visie op het ontwikkelen van het lesmateriaal en het leerplatform. Hierdoor kunnen de digitale transversale sleutelcompetenties gemakkelijk aangeraakt worden wanneer je jouw lessen via het platform geeft.  

21th century skills

De 21e eeuwse vaardigheden zijn competenties die leerlingen nodig hebben om succesvol deel te nemen in de maatschappij van nu en de toekomst. In onze huidige kennis- en netwerksamenleving worden deze algemene vaardigheden steeds belangrijker, daarom hanteren we ze doorheen alle lessen.

Zo verwerken we bijvoorbeeld ‘computationeel denken‘ in een les over ‘het Kofschip’ en oefenen we op de digitale skills door verschillende apps te gebruiken in het vak WIJS!. Op deze manier kunnen de leerlingen zich deze noodzakelijke vaardigheden eigen maken en verder ontwikkelen.

TPACK

TPACK-model

We zorgen ervoor dat onze lesinhouden technisch en pedagogisch opgebouwd zijn met behulp van het TPACK-model. Het model, ontwikkeld door Matthew Koehler en Punya Mishra, beschrijft de kennis die een leerkracht nodig heeft om ICT zinvol te integreren bij het onderwijzen van vakinhoud. 

Uit de figuur kan afgelezen worden dat TPACK bestaat uit de drie kennisdomeinen: vakinhoud (Content Knowledge), didactiek (Pedagogical Knowledge) en ICT (Technological Knowledge).

Het model stelt dat het niet voldoende is om te beschikken over louter kennis van ICT, didactiek en vakinhoud. Het samenleggen van deze drie kennisdomeinen is waar FTRPRF naar streeft. De integratie van deze drie kennisdomeinen verwerkten we uitgebreid in onze lespakketten.

[Bron afbeelding: Research Gate].

DigCompEdu

Ook de Europese Unie vindt het noodzakelijk dat het onderwijs een digitale evolutie doormaakt. Daarom ontwikkelde de EU een gemeenschappelijk Europees kader om de digitale vaardigheden van leerkrachten te ondersteunen (DigCompEdu).  Dit referentiekader bevat 22 competenties die verdeeld zijn onder zes gebieden. De betreffende competentiegebieden zijn:

  • Professioneel engagement
  • Digitale bronnen
  • Lesgeven en leren
  • Evalueren
  • Leerlingen ondersteunen
  • Aanleren van digitale competenties

FTRPRF’s visie en missie is dan ook om deze 6 competentiegebieden te bundelen in één platform.

[Bron: EC Europa]

DigComp

Transversale eindtermen

De eindtermen ICT zijn transversale eindtermen. Dit wil zeggen dat aan deze eindtermen ook inhoudelijke kennis vanuit een ander vak gekoppeld kan worden. Zo kan de inhoud van het vak burgerschap perfect samengenomen worden met de eindtermen ICT. Daarnaast bieden we ook vakoverschrijdende lessen aan, die zowel computationeel denken als de ICT-basisvaardigheden bevatten. Aangezien de leerlingen met een digitaal platform werken, worden deze eindtermen gemakkelijk aangeraakt zonder extra moeite voor de leraar. Digitaal werken heeft zo zijn voordelen, hé?!

Contact

Kerkakkerstraat 2A
9850 Hansbeke
Tel: + 32 9 336 10 73
info@ftrprf.be

Extra informatie
  • FAQ
  • Privacy Policy

FTRPRF ©2021

Zoek op FTRPRF

FTRPRF gebruikt cookies. Klik op OK om verder te gaan.OkLees meer