Heb je enkele prangende vragen?
Kan Scratch-code gecorrigeerd worden?
Een leraar kan niet op zijn eentje Scratch geven aan een hele klas? Think again! FTRPRF is volop bezig met de ontwikkeling van automatische codecorrectie in Scratch. We mikken op september 2021 om de eerste versie te lanceren. In één oogopslag zal je kunnen zien of je leerlingen hun code juist hebben geprogrammeerd. Je krijgt een overzicht van hun resultaten, waardoor jij als leraar kan focussen op remediëren in plaats van corrigeren.
In een volgende fase voorzien we feedback voor de leerlingen, met tips en tricks op maat. Leren programmeren was nog nooit zo eenvoudig!
Hoe is de programmeerleerlijn opgebouwd?
In de eerste graad secundair onderwijs zetten we vooral in op logisch inzicht verwerven. Om deze vaardigheid onder de knie te krijgen, is visualisatie erg handig. Laat dat nu net de troef van Scratch zijn!
Nadat de leerlingen Scratch grondig beheersen, scherpen we hun logisch inzicht verder aan. Daarom kiezen we in de tweede graad voor Python, een programmeertaal die vaak gebruikt wordt op hogescholen, universiteiten en in het werkveld.
De eerste programmeerervaringen van de leerlingen zullen hen een sterke basis van computationeel denken bijbrengen.
Waarom is Scratch geïmplementeerd in het platform?
Alle leraren die al met Scratch hebben gewerkt, kennen ongetwijfeld de moeilijkheden. Denk maar aan:
- Leerlingen die hun wachtwoord vergeten zijn
- Leerlingen die hun oefeningen delen (en de hele klas laten kopiëren)
- Oefeningen nakijken is niet zo eenvoudig (Leerlingen moeten bijvoorbeeld via mail hun oefening doorsturen)
Daarom besliste FTRPRF om Scratch-oefeningen in het platform te implementeren. Dit levert tal van voordelen op: je kan heel efficiënt per oefening gerichte info tonen en alle leerlingen kunnen met 1 klik de voorbereide oefeningen openen.
Kan je computationeel denken geven via flipping-the-classroom?
Computationeel denken geven is niet voor elke leraar evident. Daarom willen we de lessen zo toegankelijk mogelijk maken. Je kan je dus verwachten aan uitgebreide uitleg voor de leraar en leerling in de vorm van flipping-the-classroom.
Elke les bevat filmpjes die haarfijn de theorie en oefeningen uitleggen. De kennis van de leerlingen kan je testen dankzij de voorziene quiz- en open vragen. Natuurlijk kan je ook hun oefeningen bekijken om in te schatten hoe goed ze mee zijn.
Waar haalt FTRPRF zijn expertise vandaan?
FTRPRF is een spin-off van vzw CodeFever, dat werd opgericht door de zussen Katelijne en Kristien Duerinck. CodeFever organiseert programmeerlessen voor kinderen, zowel beginners als gevorderden. Deze lessen gaan door na de lesuren, op woensdagmiddag of op zaterdag. In 2019 volgden meer dan 6.500 kinderen, verspreid over 45 steden, les bij CodeFever. Sinds 2015 leerden al meer dan 25.000 kinderen er programmeren. De vzw telt nu 6 voltijdse medewerkers en wordt ondersteund door een netwerk van meer dan 350 leraren en assistenten die de programmeerlessen geven.