Waarom een lessenreeks Computationeel denken?

‘Computationeel denken’ is één van de nieuwe, uitdagende eindtermen. Spannend! Maar hoe verwerk je deze leerstof nu exact in een lesuur van 50 minuten? En hoe begin je daaraan? Niet van nul, als het van ons afhangt! 
Daarom vertaalt FTRPRF de expertise van CodeFever in een uniek leerplatform, met integratie van de programmeeromgeving Scratch en alle nodige oefeningen en tools om jouw leerlingen helemaal klaar te stomen voor een fenomenale digitale toekomst.
Computationeel denken

Heb je enkele prangende vragen?

Kan Scratch-code gecorrigeerd worden?
Kan Scratch-code gecorrigeerd worden?
Hoe is de programmeerleerlijn opgebouwd?
Hoe is de programmeerleerlijn opgebouwd?
Waarom is Scratch geïmplementeerd in het platform?
Waarom hebben we Scratch geïmplementeerd in ons platform?
Kan je computationeel denken geven via flipping-the-classroom?
Kan Computationeel Denken via flipping the classroom lessen gegeven worden?
Waar haalt FTRPRF zijn expertise vandaan?
Waar haalt FTRPRF zijn expertise vandaan?

Kan Scratch-code gecorrigeerd worden?

Een leraar kan niet op zijn eentje Scratch geven aan een hele klas? Think again! FTRPRF is volop bezig met de ontwikkeling van automatische codecorrectie in Scratch. We mikken op september 2021 om de eerste versie te lanceren. In één oogopslag zal je kunnen zien of je leerlingen hun code juist hebben geprogrammeerd. Er wordt automatisch een percentage toegekend, waardoor jij als leraar kan focussen op remediëren in plaats van corrigeren.

In een volgende fase voorzien we feedback voor de leerlingen, met tips en tricks op maat. Leren programmeren was nog nooit zo eenvoudig!

Hoe is de programmeerleerlijn opgebouwd?

In de eerste graad secundair onderwijs zetten we vooral in op logisch inzicht verwerven. Om deze vaardigheid onder de knie te krijgen, is visualisatie erg handig. Laat dat nu net de troef van Scratch zijn! De eerste programmeerervaringen van de leerlingen zullen hen een sterke basis van computationeel denken bijbrengen. 

Nadat de leerlingen Scratch grondig beheersen, scherpen we hun logisch inzicht verder aan. Daarom kiezen we in de tweede graad voor Python, een programmeertaal die vaak gebruikt wordt op hogescholen, universiteiten en in het werkveld.

Waarom is Scratch geïmplementeerd in het platform?

Alle leraren die al met Scratch hebben gewerkt, kennen ongetwijfeld de moeilijkheden. Denk maar aan: 

  • Leerlingen die hun wachtwoord vergeten zijn
  • Leerlingen die hun oefeningen delen (en de hele klas laten kopiëren)
  • Oefeningen nakijken is niet zo eenvoudig (Leerlingen moeten bijvoorbeeld via mail hun oefening doorsturen)

Daarom besliste FTRPRF om Scratch-oefeningen in het platform te implementeren. Dit levert tal van voordelen op: je kan heel efficiënt per oefening gerichte info tonen en alle leerlingen kunnen met 1 klik de voorbereide oefeningen openen.

Kan je computationeel denken geven via flipping-the-classroom?

Computationeel denken geven is niet voor elke leraar evident. Daarom willen we de lessen zo toegankelijk mogelijk maken. Je kan je dus verwachten aan uitgebreide uitleg voor de leraar en leerling in de vorm van flipping-the-classroom.

Elke les bevat filmpjes die haarfijn de theorie en oefeningen uitleggen. De kennis van de leerlingen kan je testen dankzij de voorziene quiz- en open vragen. Natuurlijk kan je ook hun oefeningen bekijken om in te schatten hoe goed ze mee zijn. 

Waar haalt FTRPRF zijn expertise vandaan?

FTRPRF is een spin-off van vzw CodeFever, dat werd opgericht door de zussen Katelijne en Kristien Duerinck. CodeFever organiseert programmeerlessen voor kinderen, zowel beginners als gevorderden. Deze lessen gaan door na de lesuren, op woensdagmiddag of op zaterdag. In 2019 volgden meer dan 6.500 kinderen, verspreid over 45 steden, les bij CodeFever. Sinds 2015 leerden al meer dan 25.000 kinderen er programmeren. De vzw telt nu 6 voltijdse medewerkers en wordt ondersteund door een netwerk van meer dan 350 leraren en assistenten die de programmeerlessen geven.

Even proberen?

Vraag een gratis lespakket aan en proef van de toekomst.