Leerlingen met ASS hebben een streepje voor in het digitaal onderwijs

Home / Artikel / Leerlingen met ASS hebben een streepje voor in het digitaal onderwijs

Het onderwijs verandert en evolueert voortdurend. Een van de drijvende factoren achter de veranderingen in het huidige onderwijs is de digitalisering. Zo is er bijzondere aandacht voor leren programmeren en ‘computationeel denken’ in de eindtermen voor de eerste graad. Voor leerlingen met ASS lijkt de switch naar digitaal onderwijs een positief vooruitzicht.

Talent voor programmeren

Uit onderzoek (1) blijkt dat leerlingen met ASS vaak een krak zijn in analytisch en probleemoplossend denken. Dat zijn tevens belangrijke basisvaardigheden van ‘computationeel denken’ en programmeren, waardoor ze van nature uitblinken in STEM-onderwerpen (Science, Technology, Engineering & Mathematics) (2) . Bovendien tonen ze meer interesse voor mechanische systemen zoals computers of auto’s en abstracte systemen zoals wiskunde of programmeren (3). Die systemen volgen namelijk bepaalde regeltjes en structuren die ze zelf kunnen identificeren, waardoor ze kunnen voorspellen hoe een systeem precies werkt.

Oog voor technologie

Leerlingen met ASS kunnen face-to-face interacties dikwijls als een uitdaging ervaren, omdat ze vaak moeite hebben om sociaal gedrag te identificeren. Onderzoek toont aan dat ze virtuele interacties via computers, tablet of smartphones verkiezen, aangezien die interacties plaatsvinden in een veilige virtuele wereld (4). Die wereld is immers voorspelbaarder en gestructureerder dan de werkelijke wereld. Mogelijks stelt dat leerlingen met ASS gerust en voelen ze zich veilig wanneer ze aan de computer zitten. Bovendien kunnen leerlingen met ASS hun aandacht via de computer makkelijker bijhouden op een taak, omdat ze minder worden afgeleid door allerlei prikkels.

Digitaal lesmateriaal: een schot in de roos

Bij FTRPRF zetten we in op de digitalisering van het onderwijs door digitaal lesmateriaal te ontwikkelen. Heel wat leerlingen met ASS hebben baat bij digitaal lesmateriaal, omdat het materiaal volgens een vaste en voorspelbare structuur is opgesteld. Daarnaast hebben de digitale lespakketten een hoge funfactor en game-elementen, waardoor ze de motivatie van leerlingen met ASS kunnen stimuleren.

Tot slot, willen we met ons lesmateriaal een positieve leeromgeving creëren waarin we leerlingen met ASS klaarstomen voor de digitale toekomst. Ontdek onze educatief goed onderbouwde lessen boordevol activerende werkvormen en uniek beeldmateriaal. Test het lesmateriaal 30 dagen gratis en vrijblijvend. Surf naar ftrprf.be/demo voor meer informatie en ga met enkele klikken aan de slag!

 

Bron 1: Perrone, M. (2017). Autisme glasshelder uitgelegd. Antwerpen, België: Garant.; Vemeulen, P. (2007). Dit is de titel. Over autistisch denken. Berchem: EPO.

Bron 2: Fletcher-Watson, S., & Happé, F. (2019). Autism: A New Introduction to Psychological Theory and Current Debate. London: Routledge.

Bron 3: Baron-Cohen, S.(2012). Autism and the technical mind. Scientific American, 72-75.

Bron 4: Lubas, M., Mitchell, J. R., & De Leo, G. (2014). Augmentative and Alternative Communication Solutions and Autism. In Comprehensive Guide to Autism (pp. 1081–1096). New York, NY: Springer New York.

Related Posts