Onze methodologie
Communiceren, creatief denken en handelen, digitale geletterdheid, kritisch denken, probleemoplossend denken en handelen, samenwerken, sociale en culturele vaardigheden en zelfregulering; dit zijn dé vaardigheden van de toekomst!
Daarom staan deze 21st Century Skills centraal in onze lessen. We combineren ze met het TPACK-model zodat we het technische, pedagogische en inhoudelijke luik nooit uit het oog verliezen. De Europese Unie kwam op de proppen met het overkoepelend kader ‘DigComEdu’ om de digitale vaardigheden van leerkrachten te ondersteunen. Deze drie modellen vormen de basis van onze didactische visie op het ontwikkelen van het lesmateriaal en het leerplatform. Hierdoor kunnen de digitale transversale sleutelcompetenties gemakkelijk behaald worden wanneer je jouw lessen via het platform geeft.
21st century skills
De 21e eeuwse vaardigheden zijn competenties die leerlingen nodig hebben om succesvol deel te nemen aan de maatschappij, nu en in de toekomst. In onze kennis- en netwerksamenleving worden deze vaardigheden steeds belangrijker. Daarom zijn ze onze rode draad doorheen alle lessen.
Zo verwerken we bijvoorbeeld ‘computationeel denken‘ in een les over ‘het Kofschip’ en oefenen we met apps op digitale skills in het vak WIJS!. Zo krijgen de leerlingen deze noodzakelijke vaardigheden onder de knie en kunnen ze die verder ontwikkelen.
TPACK-model
We bouwen de lesinhoud technisch en pedagogisch op met het TPACK-model. Dit werd ontwikkeld door Matthew Koehler en Punya Mishra en beschrijft de kennis die een leerkracht nodig heeft om ICT zinvol te integreren in het onderwijs.
TPACK bestaat uit drie kennisdomeinen: vakinhoud (Content Knowledge), didactiek (Pedagogical Knowledge) en ICT (Technological Knowledge).
Het model stelt dat louter kennis van ICT, didactiek en vakinhoud niet voldoende is. De kracht ligt in de combinatie. Daarom verwerkt FTRPRF deze drie kennisdomeinen uitgebreid in de lespakketten.
[Bron afbeelding: Research Gate].
DigCompEdu
Ook de Europese Unie vindt het noodzakelijk dat het onderwijs een digitale (r)evolutie doormaakt. Daarom ontwikkelde de EU een gemeenschappelijk Europees kader om de digitale vaardigheden van leerkrachten te ondersteunen (DigCompEdu). Dit referentiekader bevat 22 competenties die verdeeld zijn over zes gebieden. Deze competentiegebieden zijn:
- Professioneel engagement
- Digitale bronnen
- Lesgeven en leren
- Evalueren
- Leerlingen ondersteunen
- Aanleren van digitale competenties
FTRPRF’s visie en missie is dan ook om deze 6 competentiegebieden te bundelen in één platform.
[Bron: EC Europa]
Transversale eindtermen
De eindtermen ICT zijn transversaal. Dit wil zeggen dat er ook inhoudelijke kennis van een ander vak aan kan worden gelinkt. Zo kan de inhoud van het vak burgerschap perfect gecombineerd worden met de eindtermen ICT. Daarnaast biedt FTRPRF ook vakoverschrijdende lessen aan, die zowel computationeel denken als ICT-basisvaardigheden bevatten. Aangezien de leerlingen in een digitaal platform werken, worden de eindtermen gemakkelijk behaald zonder extra moeite voor de leraar. Digitaal werken heeft zo z’n voordelen!