Scratch
Computationeel denken te moeilijk? Think again! Spannend en uitdagend, dat zeker!
Deze workshop start met het overlopen van de eindtermen uit de eerste en tweede graad secundair onderwijs en het theoretisch doornemen van de concepten. We doen enkele unplugged oefeningen waarmee je zonder computer kan ontdekken wat de basisprincipes van computationeel denken inhouden zonder te programmeren.
Zodra je de computerlogica beet hebt, programmeren we eenvoudige plugged opdrachten in Scratch. Je ontdekt zowel de belangrijkste basisconcepten computationeel denken én enkele programeerconcepten. Alle aangebrachte voorbeelden zijn rechtstreeks integreerbaar in je eigen lespraktijk.
Minecraft Education
Na Scratch volgt een introductie in Minecraft Education, waarmee je aan de slag gaat met MakeCode.
In een vlot tempo overlopen we de basiskennis van Minecraft Education (wat doet de agent, hoe beweeg je in een Minecraft-wereld, …) en ontdekken we de mogelijkheden van de Code Builder. We focussen op het blok-gebaseerde programmeren met MakeCode. We bekijken hoe algemene basisconcepten als iteratie en selecties geïntegreerd zijn in de programmeeromgeving. Daarnaast leren we ook nog een aantal categorieën van instructies kennen die specifiek aan MC:E verbonden zijn zoals hoe plaats je blokken, wat doet de agent en hoe werkt de bouwer…
In deze workshop wordt de moeilijkheidsgraad stapsgewijs opgebouwd waardoor hij perfect toegankelijk is voor beginnende leraren. De workshop is bedoeld voor leraren secundair onderwijs 1ste en 2de graad.
Meer lezen over deze workshop? Dat kan via de website van het stad Gent.
Deze workshop wordt gegeven op:
- Datum: Donderdag 8 februari 2024
- Uur: 9:0 – 16:00
- Locatie: Zuid De Stroom
Franklin Rooseveltlaan 1, Gent
Lokaal D0.10 Polé Polé