Onze bijscholingen

FTRPRF biedt 2 soorten opleidingen aan:

De externe bijscholingen zijn bedoeld voor leerkrachten 1ste en 2de graad secundair onderwijs die zich willen verdiepen in de thema’s Computationeel denken of Mens & samenleving. We kaderen de theoretische bouwstenen en koppelen ze aan toepasbare voorbeelden.

De interne bijscholingen zijn gericht naar onze deelnemende scholen. Je kan je verwachten aan een uitgebreide rondleiding van het platform en alle functionaliteiten. Uiteraard kan je het hele schooljaar lang terecht bij ons met vragen over het leerplatform en de lespakketten.

Externe bijscholingen

FTRPRF werkt samen met externe organisatie(s) zoals CNO om bijscholingen te organiseren. Alle vastgelegde bijscholingen worden in dit overzicht gebundeld.

Computationeel denken? Haalbaar in elk vak!

Computationeel denken is één van de nieuwe eindtermen. Te moeilijk? Think again! Spannend en uitdagend, dat zeker! Hoe kan dat concreet in jouw vak? En hoe verwerk je deze leerinhoud in een lesuur van 50 minuten? Je ontdekt toegankelijke opdrachten die je in verschillende lesinhouden kan integreren. Deze nascholing biedt je concrete handvaten om deze eindtermen in jouw eigen onderwijspraktijk aan bod te brengen.

Deze bijscholing gaat door op 17 november op de Antwerpse universiteiscampus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers). Inschrijven kan via de website van het CNO.

Meer infoMeer info
Meer infoMeer info

Wiskunde en computationeel denken? Een perfecte match!

Dat wiskunde en computationeel denken gemakkelijk met elkaar te verweven zijn, is algemeen geweten. Maar hoe precies? Tijdens deze bijscholing maak je kennis met de concepten computationeel denken in de tweede graad, gekoppeld aan wiskundeopdrachten. Een hele reeks inspirerende voorbeelden gecombineerd met handvaten, bieden jou een leidraad hoe je doelgericht computationeel denken kan integreren in je wiskundevak.

Op basis van enkele korte activiteiten in Python (Repl.it) verken je de basisconcepten computationeel denken uit de eerste graad. Vervolgens pas je zowel de principes van programmeren (sequentie, herhalingsstructuur, keuzestructuur) en de elementen van programmeertalen (variabelen, datatypes, operatoren, parameters, condities, procedures of functies) toe bij het volbrengen van eenvoudige wiskundeopdrachten uit de tweede graad.  In de namiddag ge ja verder aan de slag met verschillende integratieopdrachten die je inspiratie bieden om nadien zelf computationeel denken in je wiskundevak te integreren. Na deze opstap sla je zelf de handen uit de mouwen en creëer je met de nodige tips & trics een module met uitdagende, originele en plezante activiteiten.

Deze bijscholing gaat door op 22 november 2022 van 09:30 – 16:30 op de Antwerpse universiteitscampus; Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers). Inschrijven kan via de website van het CNO.

Deze bijscholing wordt nog een tweede keer gegeven op dinsdag 31 januari 2023 van 09:30 – 16:30 op de Antwerpse universiteitscampus; Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers). Inschrijven kan via de website van het CNO.

Aan de slag met Python!

De programmeertaal Python valt tegenwoordig niet meer weg te denken uit lessen programmeren. Die populaire status in het onderwijs is te danken aan de relatief eenvoudige syntax van deze taal. Denk jij nog steeds dat programmeren iets ingewikkeld of moeilijk is? Dan zij deze sessies er om je op andere gedachten te brengen.

In twee opeenvolgende sessies maak je kennis met Python en de online programmeeromgeving Repl.it.  Je programmeert zelf onder begeleiding meerdere programma’s. Stapsgewijs wordt de moeilijkheidsgraad naar omhoog getrokken. Deze nascholing laat je de struikelpunten ervaren waar jouw leerlingen tegenaan zullen botsen. Elk tegengekomen probleem wordt als aanknopingspunt gebruikt en is telkens de basis om het volgende concept/principe/syntax-regel mee uit te leggen.

Tussen beide sessies wordt er een huistaak voorzien waarmee de tweede sessie verder aan de slag wordt mee gegaan.

Deze bijscholing is opgesplitst in twee delen. Deel 1 gaat door op dinsdag 29 november 2022, deel 2 gaat door op dinsdag 17 januari 2023. Beide sessies duren van 09:30 – 16:30 en gaan door op de Antwerpse universiteitscampus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.039 (gelijkvloers). Inschrijven kan via de website van het CNO.

De twee sessies van deze bijscholing worden nog een tweede keer gegeven op dinsdag 7 februari 2023 en op dinsdag 14 maart 2023, telkens van 09:30 – 16:30 op de Antwerpse universiteitscampus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers). Inschrijven kan via de website van het CNO.

Meer infoMeer info
Meer infoMeer info

Computationeel denken en STEM

Computationeel denken integreren in STEM-vakken is zeker en vast een haalbare kaart. Alleen zijn geschikte werkvormen en toegankelijke activiteiten creëren vaak een uitdaging voor de leraar. Maar geen nood: in deze bijscholing geven we enkele inspirerende voorbeelden volgens het STEM-kader. Hiernaast frissen we alle basisconcepten computationeel denken op, zodat je helemaal klaar bent om computationeel denken te integreren in STEM.

Je start met een leuke STEM-activiteit om het STEM-kader op te frissen. Hierna krijg je een korte introductie over computationeel denken. Alle basisconcepten worden uitgelegd zodat je deze kennis kan gebruiken tijdens enkele eenvoudige programmeeropdrachten. Wanneer het theoretische luik is afgesloten, kaarten we enkele probleemstellingen aan en lossen ze in groep op aan de hand van het STEM-kader. Deze verschillende activiteiten zullen je als leraar inspiratie bieden over hoe je computationeel denken kan integreren in je STEM-vak. De nascholing eindigt met een uitgebreide nabespreking en het uitwisselen van tips en tricks met de andere deelnemers.

[Link beschikbaar zodra het CNO deze online plaatst]

Interne bijscholingen

Wil je meer weten over het lespakket bij de start van het nieuwe schooljaar? Werk je met het lespakket en wil je met ons samenzitten om het te verbeteren? Kijk dan zeker naar onze interne bijscholingen.

Meer infoMeer info

Webinar: Hoe ga ik aan de slag met het leerplatform en de lesinhoud? 

Wil je meer weten over het lespakket bij de start van het nieuwe schooljaar? We voorzien een webinar om kort onze aanpak uit te leggen. Na deze introductie heeft het leerplatform geen geheimen meer.

Meer infoMeer info

Webinar: Scratch code correctie

FTRPRF heeft één grote missie: lessen computationeel denken haalbaar maken in het onderwijs. Dankzij de steun van VLAIO zijn we samen met Universiteit Gent een innovatief project gestart waarbij een digitale co-teacher leraren ondersteunt tijdens het programmeren in Scratch.